Recenzia: Beštia - Dominik Dán (audiokniha)

Dominik Dán je jedným z mojich najobľúbenejších autorov. Mám prečítané skoro všetky jeho knihy, postupne si ich nakupujem a rozširujem svoju zbierku. Konkrétne knihu Beštia som čítala už trikrát, ale keď ma oslovilo vydavateľstvo Publixing, ktoré vydáva audioknihy, či by som nechcela skúsiť niektorú dánovku ako audioknihu, neváhala som.

V minulosti som niektoré knihy z tejto série počúvala aj ako audioknihy, ale iba tie, ktoré načítal Marián Geišberg. Pre mňa mal jeden z najkrajších hlasov a a páčilo sa mi počúvať čokoľvek, čo nahovoril. Potom bohužiaľ zomrel a niektoré knihy Dominika Dána zostali nenačítané alebo boli načítané niekým iným, koho hlas sa mi nepáčil. Našťastie, vydavateľstvo oslovilo Martina Mňahončáka, ktorý je veľmi sympatický a má príjemný hlas. Načítal už dokopy desať autorových kníh a predpokladám, že zoznam bude rásť. Podľa mňa je adekvátnym nasledovníkom nezameniteľného hlasu Mariána Geišberga a jeho hlas sa naozaj hodí do detektívok alebo thrillerov.

Základom každej dánovky je partia kolegov z oddelenia vrážd a ich neodmysliteľný, občas trochu krutý, humor, ktorý ja osobne zbožňujem. Hlavnou postavou, ktorá vystupuje vo všetkých knihách je detektív Richard Krazu a za tých niekoľko desiatok prípadov dozreje z mladého, bystrého policajta na úspešného detektíva. Ďalšími obľúbenými postavami sú skúsený detektív Edo Burger a Krauzov parťák Jozef Fischer, ktorého nikto nevolá inak ako Chosé. Ťažko povedať aká časť z kníh je realita a aká fikcia, ale pri čítaní sa často pristihnete, že vám jednotlivé udalosti prídu až príliš povedomé. V prípade Beštie som mala pocit, že je skutočná každá jedna strana. Keďže je príbeh založený na skutočných udalostiach aj to, čo si autor vymyslel, som považovala za realitu. Opisy, dialógy aj celá atmosféra je neskutočne uveriteľná a pri počúvaní budete mať pocit, že sa vám v hlave odohráva film.

Dej knihy Beštia sa odohráva tesne po amnestiách v roku 1990, kedy bolo na slobodu pustených množstvo zločincov. Jedným z nich bol aj Ondrej Rigo, ktorý okrem Slovenska vraždil tiež v Mníchove a Amsterdame. Jeho obeťami boli staršie a bezbranné ženy, ku ktorým sa dostával cez otvorené okná a balkóny. Na vraždu používal to, čo mu prišlo pod ruku, či už to bola nejaká kovová rúra alebo dlažobná kocka. Aby nezanechal odtlačky prstov používal ponožky na ruky, a preto ho volali aj ''ponožkový vrah''. Analýza DNA bola vtedy ešte len v plienkach a tento prípad bol jedným z prvých na Slovensku, pri ktorých sa použila DNA technológia. Aj keď sa nikdy nepriznal, na základe tejto analýzy bol usvedčený a dodnes si odpykáva doživotný trest v ilavskej väznici.

Kniha je perfektným opisom brutality jedného šialenca a úžasnej práce vyšetrovateľov. Aj napriek tomu, že opisy vrážd sú kruté a desivé, nebudete chcieť prestať počúvať. So zovretým srdcom a zimomriavkami budete sledovať vrahovo vyčíňanie a snahu vyšetrovateľov dolapiť ho. Audio zážitok umocňuje prednes Martina Mňahončáka a temnú atmosféru doladia časti kedy sa k Rigovi prihovára ''hlas''. Tento zážitok odporúčam každému milovníkovi dobrej detektívky aj tým, ktorí sa zaujímajú o skutočné prípady vrážd. Neoľutujete, len si radšej pri počúvaní nezabudnite zatvoriť okno. 😉

Za audioknihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Publixning, môžete si ju zakúpiť tu >>>