Naj knihy za rok 2019

Je tu koniec roka 2019 a s ním aj jedna z mojich najobľúbenejších tém na článok – tie najlepšie knihy za uplynulý rok. Rok 2019 bol v rámci čítania nesmierne úspešný, prečítala som kopu skvelých kníh a bolo naozaj ťažké vybrať tie najlepšie. Rozhodla som sa, že vám nespíšem top 10 ako to robí väčšina ľudí. Aby to bolo trošku zaujímavejšie, vybrala som rôzne prívlastky kníh (napríklad najhoršia kniha, najdlhšia, najsmutnejšia, najkrajšia....) a ku každému z nich priradím jednu knihu, ktorá je podľa mňa v tej kategórii najlepšia.



Každý rok si na Goodreads stanovujem výzvu, koľko kníh chcem nasledujúci rok prečítať. Nie preto, že by som chcela s vami ostatnými súťažiť ale som jednoducho posadnutá robením zoznamov a plnením výziev. Minulý rok som chcela prečítať 60 kníh a podarilo sa mi ich prečítať 68. V roku 2019 som mala v pláne prečítať 65 kníh ale tento plán som výrazne prekročila 😁 Ako? Ani neviem, veľa som počúvala audioknihy, snažila som sa dodržať môj novoročný prísľub, že budem každý deň čítať a prečítala som aj veľa detských kníh. Keď som si to všetko nakoniec porátala vyšlo mi 130 kníh 😁 Pre mňa je to číslo šialené, nikdy by som nepovedala, že prečítam toľko kníh za jeden rok a už mi to asi nikdy nepodarí zopakovať.

Musím povedať, že som tento rok mala šťastie na dobré knihy. Tých čo ma nebavili, sklamali alebo boli vyslovene zlé bolo možno okolo desať. Oveľa viac bolo takých , ktoré ma neskutočne prekvapili alebo takých, ktoré ma zasiahli natoľko, že sa stali mojimi najobľúbenejšími knihami a budem ich chcieť čítať znova.


Najkratšia kniha, ktorú som tento rok prečítala bolo detské leporelo Poďme si spolu čítať! Cesta autobusom. Je o zvieratkách, ktoré cestujú autobusom a je naozaj veľmi pekne spracovaná. Z kníh pre dospelých bola najkratšou knihou Morská modlitba. Tú vám rozhodne odporúčam prečítať, zaberie vám to pár minút ale zamýšľať sa nad ňou budete ešte dlho. Najdlhšou detskou knihou a zároveň jednou z najlepších, ktoré som prečítala bola kniha Krič potichu, braček od Ivony Březinovej. Vďaka nej som mala možnosť nazrieť do sveta detí s poruchou autistického spektra. Autorka s humorom a nadhľadom realisticky zobrazuje svet autistov, všetko čo je na ňom ťažké, smutné ale aj krásne. Najdlhšou knihou pre dospelých, ktorú som v tomto roku prečítala je Malý život. Malý život je pre mňa natoľko výnimočnou knihou, že som na ňu napísala chválospev v osobitnom článku, ktorý si môžete prečítať tu: http://knizne-radosti.blogspot.com/2019/02/recenzia-maly-velky-zivot-alebo-ako-si.html

A teraz poďme na zoznam 10 zaujímavých kníh, ktoré som zaradila ako víťazov mojich vymyslených kategórií 😁

Kniha, ktorá ma najviac prekvapila: Dielo majstra
Keď som začala čítať Dielo majstra ani som netušila, že sa mi bude tak páčiť. Bola som voči nej trochu skeptická, keďže autorka píše kresťanské romány a tie ja vôbec nečítam. Vybrala som si ju kvôli krásnej obálke ale obsah tejto knihy bol ešte krajší. Hlavnými postavami sú úspešný maliar Roman Velasco, ktorý sa snaží uniknúť pred svojou minulosťou a jeho milá a veľmi nábožensky založená asistentka Grace, ktorá má tiež minulosť, na ktorú sa snaží radšej zabudnúť. Kniha vás prinúti zamyslieť sa nad tým, ako traumy z detstva dokážu ovplyvniť životy, ako je dôležité vedieť si odpustiť a ako veľmi je potrebné mať v živote ľudí, ktorí vás milujú. Ak chcete knihu na pohladenie duše, toto je správna voľba. 😊


Kniha, ktorá ma najviac sklamala: Dotyk draka
Dotyk draka je fantasy s dobrým námetom a krásnou mapou, ale pri čítaní mi toho v knihe veľa chýbalo. Svet Lysanthia sa mi páčil ale postavám chýbal život. Chýbali mi tam myšlienkové pochody postáv, ich pocity, viac detailov. Všetko sa tam dialo príliš rýchlo, len tak zrazu a niektoré veci mi prišli nelogické a totálne absurdné. Vôbec by mi nevadilo keby bola kniha hrubšia, ak by obsahovala viac toho, čo mi v nej chýbalo. Bohužiaľ bol pre mňa problém knihu vôbec dočítať, čo sa mi často nestáva. 


Kniha, ktorú mi odporučilo najviac ľudí: Eliza a more príšer
Eliza na mňa vykúkala skoro z každého instagramového účtu, odolávala som. Ale potom som mala besedu s jej prekladateľkou Zuzkou Štelbaskou a ona ma na ňu nalákala ešte viac. Dávno som nečítala tak milú knihu, po celý čas čítania som sa usmievala. V množstve vecí mi kniha pripomenula moje časy na základnej a strednej škole. Vzťah, ktorý Eliza prežívala, sa niekomu môže zdať pritiahnutý za vlasy. Mne sa to pomalé prežívanie vzťahu páčilo aj to, ako autorka opísala pocity postáv. Kniha je písaná veľmi originálne, pútavo a čítala sa veľmi rýchlo. Aj keď rozoberá vážne témy, zaoberá sa psychickými problémami, fóbiami, na mňa vôbec nepôsobila depresívne. Vďaka príbehu Elizy zistíte, že je úplne v poriadku občas nebyť v poriadku. 


Kniha, na ktorú som nevedela prestať myslieť: Osamelosť prvočísiel
Milujem smutné a depresívne knihy, ktoré v sebe ukrývajú veľké a silné príbehy. Také, na ktoré si spomeniete aj po niekoľkých dňoch, mesiacoch, rokoch. Také ako Osamelosť prvočísiel. Mattia a Alice urobili v detstve zlé rozhodnutia, ona nechcela lyžovať a on nevzal na párty svoju postihnutú sestru. Tieto nevinné rozhodutia ovplyvnia celý ich život. Nádherný jazyk a dokonalé zachytenie okamihov v živote, ktoré dokážu srdce zlomiť tak, že sa už nebude vedieť dať dokopy. Knihu som čítala pred viac ako pol rokom a stále na ňu musím myslieť.


Najlepšia poézia: Slnko a jeho kvety
Zbierka Slnko a jeho kvety od Rupi Kaur sa mi páčila oveľa viac ako jej prvotina Mlieko a med. V piatich kapitolách nám autorka rozpráva svoj príbeh vädnutia, opadávania, zakoreňovania, rastu a rozkvitania a ja som sa v niektorých jej častiach neskutočne našla. Kniha je doplnená o ilustrácie autorky, ktoré dokonalo vystihujú niektoré básne. Najviac ma dojali časti rast a rozkvitanie a pri niektorých básňach som si teda riadne poplakala.




Najnapínavejšia kniha: Terapia
Dlho sa mi nestalo, že by som knihu prečítala na jedno posedenie. U tejto sa mi to stalo. Terapia je neskutočne napínavý psychothriller, pri ktorom neviete či šibe vám alebo autorovi Odhaľuje sa jeden zvrat za druhým, máte pocit, že nechápete, prelína sa predstava postáv s realitou, v hlave vám beží milión možných scenárov ale ani jeden z nich nie je nakoniec správny. Dcéra renomovaného psychiatra, za nejasných okolností zmizne z ambulancie lekára, zatiaľ čo ju otec čaká v čakárni. Lekár aj sestrička však tvrdia, že dievča do ambulancie nikdy nevstúpilo. Doktor Larenz sa pokúša vyrovnať s tragédiou. O štyri roky neskôr sa odhodlá poskytnúť interview časopisu a utiahne sa do víkendového domu na ostrove Parkum, aby si v pokoji premyslel odpovede. Tam ho vyhľadá záhadná mladá žena, ktorá sa predstaví ako spisovateľka, sťažuje sa, že ju sužujú bludné predstavy a chce aby ju liečil. Neustále sa jej zjavuje malé dievčatko, ktoré zmizlo bez stopy, podobne ako psychiatrova dcéra. Lekár spočiatku váha, lebo pod vplyvom traumatizujúcej udalosti zanechal svoju medicínsku prax, no napokon začne s terapiou, ktorá sa mení na čoraz dramatickejší výsluch...


Najlepšia detská kniha: Medzi nebom a morom
Prekrásna kniha plna úžasných ilustrácií. Finn si pamätá príbehy, ktoré mu rozprával starý otec. O vtákoch knihomoľoch z Ostrovov kníh, o mieste s obrovskými mušľami či o tancujúcich medúzach. A najmä o ďalekom čarovnom mieste, kde sa more vlieva do neba.Finnov dedko už odišiel z tohto sveta, preto sa Finn rozhodne na jeho počesť postaviť loďku. Vydá sa na more, aby to čarovné miesto, ktoré poznal len z rozprávania, objavil sám.
A objaví to, čo vôbec nečakal...




Kniha, ktorá ma rozplakala: Malý život 

Malý život som čítala ako prvú knihu v roku 2019. Jej čítanie mi trvalo dlho pretože je nesmierne ťažká a smutná. Je to príbeh o láske, priateľstve, ale aj obetavosti, krutosti a neschopnosti bojovať s osudom. Keď sa štyria spolužiaci z malej vysokej školy v Massachusetts presťahujú do New Yorku, aby tam skúsili preraziť, nemajú peniaze, sú neistí a dopredu ich ženie len ich priateľstvo a ctižiadostivosť. Patrí k nim pekný a láskavý Willem, začínajúci herec; bystrý, no občas krutý maliar Džejbí; trochu nešťastný architekt Malcolm a rezervovaný, no geniálny tajomný právnik Jude, okolo ktorého sa točia životné príbehy všetkých ostatných. Prečítajte si ju, určite neoľutujete. 😊


Kniha s najkrajšou obálkou: Snehová sestra

Kniha, ktorú si prečítam aj na budúci rok: Snehová sestra
Túto knihu som zaradila do dvoch kategórií, pokojne by som ju zaradila do kategórie najkrajšia detská kniha ale to by bol tento článok celý iba o nej 😁 Snehová sestra je výnimočná kniha, nie len svojimi ilustráciami ale aj obsahom. Ide o vianočný príbeh, ktorý sa dotkne nie len detí ale aj dospelých. Je prerozprávaný v 24 kapitolách takže ho môžete, tak ako ja, využiť ako adventný kalendár. Julianova rodina prežíva hlboký smútok. Julianova staršia sestra Juni ochorela a náhle odišla. Otec s matkou sú natoľko presiaknutí bolesťou, že na Vianoce nemajú ani pomyslenia. Krátko pred Vianocami sa Julian zoznámi na plavárni s novou priateľkou Hedvigou. Červenovláska so zelenými očami je nesmierne zhovorčivá, priateľská a miluje Vianoce ale skrýva jedno obrovské, ťaživé tajomstvo...

Komentáre

Obľúbené príspevky