Recenzia: Cesta domov - Sebastian Fitzek

Môj milovaný Fitzek opäť nesklamal. Prečítala som už niekoľko jeho kníh ale táto bola niečím výnimočná. Tentoraz som mala možnosť ''prečítať'' si ju v podobe audioknihy. Ja mám audioknihy veľmi rada, aj keď dlhšiu dobu som ich nepočúvala lebo som podľahla čaru podcastov. Chuť na audioknihy mi vrátilo vydavateľstvo Tatran, ktoré minulý rok začalo s ich vydávaním. Momentálne majú na svojom konte načítaných 9 kníh, ktorým hlasy prepožičali osobnosti ako Peter Kočiš, Zuzana Kapráliková a Táňa Pauhofová. Mne sa do uší dostala kniha Cesta domov, ktorú načítal Peter Kočiš.

''Kto pozná dátum svojej smrti, už umiera...''

Cesta domov bola desivá a poriadne mätúca už od prvého momentu. Samozrejme, ako to už u Fitzeka býva, netušíte kde je sever. Pohráva sa so psychikou postáv ale aj tou vašou, neviete kto je vrahom a absolútne nechápete čo sa deje. Nedá sa to ani odhadnúť, pretože od začiatku sa všetko tak zamotáva, že keď na konci čítame rozuzlenie, pozeráme s otvorenými ústami a hovoríme si to snáď nie... Toto je typický Fitzekov rukopis, ktorý milujem. Aj tento príbeh autor vyskladal skvelo, dej bol od samého začiatku napínavý, priam až hororový. Postupne sa napätie stupňuje, príbeh čoraz viac zamotáva a v absolútnom napätí vás bude držať do úplného konca. Hlas Petra Kočiša je príjemný a výborne sa hodí k príbehu. Vie s ním veľmi dobre pracovať a jeho čítanie textu nerušia žiadne zvukové prechody medzi kapitolami, čo niekedy u audiokníh býva a mňa to pri počúvaní vyrušuje.

Jules Tannberg má sobotnú službu na tiesňovej linke. Táto linka slúži špeciálne ženám, ktoré v noci potrebujú bezpečne prejsť ulicami. Zavolajú na linku a sprevádzač s nimi komunikuje počas celej cesty domov. V niektorým prípadoch môžu ženy zatelefonovať aj keď sa ocitnú v núdzi alebo nebezpečenstve. Tak sa do príbehu dostáva Klara. Dovolá sa Julesovi, je vydesená a tvrdí, že ju prenasleduje psychopat, ktorý na stenu napísal dátum jej smrti. Ten deň začína dnes a rovnaké nebezpečenstvo hrozí odteraz aj Julesovi. On sa snaží Klaru upokojiť a celú noc ju udržať na telefóne. Po celý čas sa prelínajú kapitoly, v ktorých obaja odhaľujú svoju minulosť. Postupne tak zisťujeme pred kým Klara uteká a tiež to, prečo Jules slúži na tiesňovej linke a čo sa stalo s jeho rodinou. Na začiatku knihy sa ocitne ešte jedna postava. Takzvaný Kalendárový vrah, ktorý vraždí ženy podľa určitých dátumov. Akú spojitosť má s príbehom Julesa a Klary? Podarí sa Klare prežiť noc, ktorá má ukončiť jej život? To sa už dozviete pri počúvaní tejto dych berúcej audioknihy.

Fitzek sa vždy na pozadí thrilleru venuje nejakej vážnej téme. V tejto knihe ide o domáce týranie a o to, ako ženy nedokážu bojovať s násilníkmi a zostávajú vo vzťahoch aj keď sa trápia. Niektoré opisy boli neskutočne brutálne, nechutné a kruté. Veľmi ťažko sa mi to počúvalo a keď som si predstavila, že niektorým ženám sa toto naozaj deje, mala som zimomriavky po celom tele. Ale aj o takých témach je potrebné rozprávať. Ja som knihu nemohla dostať z uší a vypočula som si ju za tri dni. Pri niektorých kapitolách som naozaj netušila čo je realita a čo je výplodom fantázie Klary a Julesa. Aj keď budete mať po celý čas pocit, ktorý podľa mňa vystihuje iba slovné spojenie ''mind fuck'', nemusíte sa báť, že by ste niečo nepochopili. Na konci nám samotný vrah vysvetlí prečo sa veci diali tak, ako sa diali. A poviem Vám, máte sa naozaj na čo tešiť.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem vydavateľstvu Tatran a Publixing, ktorí sú partnermi vydavateľstva pri vydávaní audiokníh. Audioknihu nájdete na tejto stránke >>>