Recenzia: Slová v hlbinách - Cath Crowley

Young adult knihy čítam veľmi rada práve preto, že sú zvyčajne písané s ľahkosťou a jednoduchým štýlom, aby sedeli aj mladším čitateľom. Zároveň sa však niektoré z nich venujú tak ťažkým témam, aké občas nezvládne dobre spracovať ani román pre dospelých. Slová v hlbinách je pre mňa práve takou knihou. Na jednej strane milý romantický young adult príbeh a na druhej strane príbeh, ktorý sa venuje náročným témam ako je strata blízkeho a finančné problémy.

'' Možno, že boli vzájomné polovičky celku a bolo im predurčené, aby ostali navždy priateľmi. ''

Rachel a Henry boli odmalička blízkymi priateľmi, ich cesty sa však rozdelili po tom, čo sa Rachel odsťahovala. Rachel bola do Henryho zamilovaná a v deň svojho odchodu mu v podstate vyznala lásku cez list. No Henry, zamilovaný do Amy, na to nikdy nereagoval. Teraz sa po niekoľkých odmlčaných rokoch, bez akéhokoľvek slova, znova stretnú. Obaja sú rokmi zmenení a poznačení vlastnými problémami. Henryho rodina, ktorá vlastní úchvatný antikvariát, má čoraz väčšie finančné problémy. Rachelin život je celý pohltený smútkom zo straty milovaného mladšieho brata. Smúti o to viac, že jej ho vzala jej najobľúbenejšia vec na svete, oceán.

'' Premýšľam, ako by na to mohla zabudnúť, na čosi také. A premýšľam, ako dokáže ďalej žiť, ak nezabudne. ''

Ich životy sa znova po rokoch pretnú práve v antikvariáte Henryho rodiny s názvom Howling. Rachel je nútená pracovať v ňom, preto sa musia s Henrym pravidelne stretávať a po rokoch si k sebe hľadať cestu. Antikvariát pre nich nie je len obyčajný obchod, je ich domovom, doslova útočiskom, a skrýva v sebe aj originálny úkaz - Knižnicu listov. Knižnica listov je oddelenie s knihami, ktoré nie sú na predaj. Zákazníci si knihy môžu prečítať, ale nesmú si ich vziať domov. Môžu zakrúžkovať slová alebo vety na stránkach, ktoré majú radi, na okraje môžu písať odkazy. Môžu tam nechávať listy ľudom, ktorí čítajú rovnaké knihy ako oni a komunikovať s nimi. Rachel dostane za úlohu Knižnicu listov spracovať do počítača, aby sa myšlienky z nej navždy zachovali. Myšlienka takto zdieľaných kníh mi prišla úžasná a bola aj skvelo spracovaná.

'' A ak niet nádeje na záchranu vecí, ktoré milujeme v ich pôvodnej podobe, musíme ich zachrániť tak, ako dokážeme. ''

Príbeh antikvariátu a ľudí, ktorí v ňom trávili čas ma nadchol, čítala som ho s nadšením. A aj keď bol dej často smutný, vďaka krásnym myšlienkam, a tomu ako príbeh skončil, som sa počas čítania usmievala. Veľmi ma pobavilo meno kocúra z antikvariátu, ktorého pomenovali Ray Bradbury. 😀 Čo sa mi najviac páčilo, boli listy, ktoré si medzi sebou písali ľudia a nechávali ich v Knižnici listov. Slová v hlbinách sa určite budú páčiť každému, kto miluje knihy a má rád knihy o knihách. A ak radi čítate príbehy o priateľstve a láske ale aj o vyrovnávaní sa so smútkom a hľadaní si miesta vo svete, táto kniha je pre vás tá pravá. 🙂

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený kocúr. Knihu si môžete kúpiť tu >>>