Recenzia: Štvrtkový klub detektívov - Richard Osman

Štyria neobyčajní priatelia. Jedna brutálna vražda. Štvrtkový klub detektívov je originálna a zároveň vtipná detektívka. Niet sa čomu čudovať, keďže jej autor, Richard Osman, je nie len moderátor, ale aj komik. Kniha je jeho prvotinou a niekde som sa dočítala, že bude aj sfilmovaná, takže sa určite máme na čo tešiť.

Ja som si vďaka vydavateľstvu Publixing mohla knihu vypočuť ako audioknihu. Načítala ju herečka Eva Matejková. Jej hlas bol veľmi príjemný, pokojný a knihu čítala dostatočne pomaly. Ak by vám to náhodou vadilo, viete si nahrávku jednoducho zrýchliť. Vďaka jej štýlu rozprávania som mala pocit, že je jednou z postáv knihy, nenápdná babička, ktorá nám vyrozpráva dobrodružstvo s priateľmi.

Coopers Chase je luxusné mestečko pre seniorov, ktoré stojí na pozemkoch bývalého kláštora. Každý štvrtok sa v spoločných priestoroch stretáva skupinka štyroch priateľov Elizabeth, Joyce, Ron a Ibrahim, ktorí trávia čas tým, že sa hrajú na detektívov a venujú sa nevyriešeným vraždám miestnej polície. Keď je však zavraždený developer, ktorý chcel zrušiť kaplnku a cintorín, aby tam postavil ďalšie byty, náš klub amatérskych detektívov získava prvý reálny prípad vraždy, ktorý može vyriešiť. Podarí sa im to skôr ako skutočným detektívom?

''Vždy viete keď sa niečo stane prvý raz, nie? Ale málokedy viete keď je niečo naposledy...''

Spočiatku som bola hrozne zmätená z postáv, keďže sa stále objavovali ďalšie a ďalšie. Na seniorov by som to nebola povedala, ale príbeh sa postupne poriadne zamotával a ani chvíľku som sa nenudila. Dej je rozdelený do krátkych kapitol a sledujeme ho z viacerých pohľadov, ktoré dopĺňajú listy jednej členky klubu detektívov. Napäto budete čakať či na ďalšiu stopu príde skôr amatérska skupina alebo skutočný vyšetrovatelia. A pri rozuzlení nebudete veriť vlastným očiam (alebo ušiam, v prípade počuvania knihy:) ).

''Každý tu má nejaký príbeh, každý má čo porozprávať.''

Absolútne skvelý bol typický anglický humor a mne v mnohých prípadoch pripomínal storočného starčeka z knihy od Jonasa Jonassona. Kniha nie je tradičnou detektívkou, nenájdete v nej krvavé scény a šialené naháňačky. Dej skôr pylnie pomalšie, ponárame sa hlbšie do minulosti ale aj do životov a prežívania hlavných postáv. Postupne tak zisťujeme, že nikto z nich nemá úplne čisté svedomie a odhaľujeme viac, ako len jednu vraždu.
Super správou je, že toto bola iba prvá časť a verím, že čoskoro nás čaká pokračovanie. Už teraz sa teším. :) Za audioknihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Publixing. Zakúpiť si ju môžete na tomto odkaze.  >>>