Recenzia: Bzukot včiel - Segovia Sofía

Silný príbeh o rodine, láske, včelách ale aj zrade a nenávisti. Bzukot včiel zaznamenal na Instagrame vlnu nadšenia, no mňa skôr zaujala nádherná obálka od skvelého ilustrátora Adriána Macha. Knihu som začala čítať o trochu neskôr ako ostatní, ktorých sledujem, a tak som mohla vidieť ich nadšené reakcie. Preto som sa aj ja s veľkým nadšením a očakávaniami pustila do čítania. Bohužiaľ, po prvých 50 stranách moje nadšenie opadlo a príbehom som sa prehrýzavala veľmi ťažko. Na nejaké dva týždne som knihu odložila a potom som jej skúsila dať druhú šancu. Urobila som dobre, pretože nakoniec sa mi príbeh celkom páčil aj keď som od neho očakávala niečo iné.

Pre mňa bol od začiatku hlavnou postavou Simonopio, tajomný chlapec, večne obklopený včelami. Príbeh sa však odohrával počas niekoľkých desiatok rokov a aj keď sa tam Simonopio vyskytoval často, neprišiel mi ako hlavná postava, skôr ako niekto, kto sa dotkol životov množstva ľudí. Spočiatku som bola zmätená aj tým, kto je rozprávač a množstvom postáv, ktorým sa autorka venovala, niekedy okrajovo, inokedy viac. Opisy krajiny zmietanej revolúciou ma veľmi nebavili lebo všeobecne nemám rada knihy kde sa odohráva vojna a riešia politické konflikty. Za to časť deja o španielskej chrípke ma zaujala. Možno aj preto, že bola tak veľmi podobná súčasnej dobe, keď sa trápime s koronavírusom. Pri niektorých situáciách som mala až zimomriavky.

"Lebo v smrti sme si všetci rovní."

Na pozadí španielskej chrípky a revolúcie sa odohráva príbeh rodiny Moralesovcov, ktorá otvorila svoju náruč opustenému dieťatku, Simonopiovi, večne obklopeného včelami. Tento zvláštny chlapec so znetvorenou tvárou bol neobyčajný nie len svojim výzorom. Mal totiž jednu výnimočnú schopnosť. Keď zavrel oči, videl to, čo nikto iný, prichádzali k nemu vízie toho, čo ešte len príde – krásne, aj tie nebezpečné. Aj keď sa ho mnohí báli, jeho rodina mu bez slov dôverovala a verila v jeho dobré srdce, ktoré ochránilo celý rod pred zradou, chamtivosťou a nenávisťou.

"Niektoré bitky stojí za to vybojovať."

Celý čas som čakala na nejaký veľký zvrat, na niečo, čo ma šokuje. Tento príbeh taký nie je, ale to som pochopila až po prečítaní knihy. Autorka nám príbeh rozpráva pomaly, postupne. Celé tajomstvo a prekvapenie je rozložené na malinké časti a až na konci vám dôjde aký mala kniha zmysel. Jednoducho, pri jej čítaní potrebujete o trošičku viac trpezlivosti ako obyčajne. Krásnym prvkom bola magickosť Simonopiovho života a jeho schopností. Spolu so svojimi včelami bol ochotný urobiť čokoľvek pre dobro sveta a šťastie svojej rodiny. Veľmi sa mi páčili časti keď sa narodil Francesco junior, z ktorého sa neskôr vykľuje rozprávač. Francesco si so Simonopiom vytvoria veľmi silné puto, doslova sa z nich stanú bratia, ktorí spolu vedia komunikovať vlastným jazykom. Ich zážitky a a neplechy, ktoré vystrájali, boli ozajstným pohladením na duši. Aj keď sa mi na príbehu viacero vecí nepáčilo, v konečnom dôsledku môžem povedať, že je to krásny a silný príbeh. Treba ho však čítať s trpezlivosťou a s pochopením, že ide o naozaj neobyčajný príbeh, aký ste určite ešte nečítali a potom sa vám odhalí množstvo silných myšlienok, na ktoré len tak ľahko nezabudnete.

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Grada. Knihu si môžete zakúpiť po kliknutí na tieto šípky  >>>