Recenzia: Pekáreň s vôňou škorice - Ruth Kvarnström-Jones

Ak by som mala povedať len jedno slovo, ktoré vystihuje moje pocity z knihy, bolo by to slovo prekvapenie. A veľmi pozitívne. Myslela som si, že to bude jednoduchý romantický príbeh, pri ktorom si oddýchnem, ale toto prekonalo moje očakávania. Bolesť, smútok, nevraživosť, intrigy ale aj láska, priateľstvo a zmierenie, to všetko v nájdete v knihe Pekáreň s vôňou škorice. Okrem prekrásnej obálky, ktorá vo vás od prvej chvíle vyvoláva chuť na škoricových slimákov, dostanete aj krásny príbeh histórie a súčasnosti jednej rodiny.

Dej celej knihy sa odohráva v malebnom švédskom mestečku Halleholm, kde žije bohatá a úspešná rodina Halleholmových, po ktorých je pomenované aj mestečko a rodina Lovisy Lindegrenovej. Obe rodiny boli v dávnej minulosti prepojené rovnakou krvou, avšak nenávisť ich na dlhé roky znepriatelila. Od knihy som očakávala príjemnú romantickú oddychovku, ale dostala som oveľa viac. Hlavne v časti, ktorá bola venovaná minulosti a tomu, čo zapríčinilo generácie pretrvávajúcu nevraživosť medzi rodinami.

Príbeh začína obyčajne, niekto by možno povedal, že ako klasické klišé. Lovisa, ktorej (už) bývalý priateľ zlomil srdce, odchádza z Londýna do rodného mestečka Halleholm. Po svojich starých rodičoch zdedila budovu, kde sa nachádzala pekáreň dedka Johana a krajčírsky ateliér babky Amélie. Keďže Lovisa pracovala v pekárni v Londýne, pohráva sa s myšlienkou obnoviť tú dedkovu. Má však pochybnosti, či chce zostať v prostredí, kde žije rodina Halleholmových a či radšej priestory nepredať. Tu niekde začína dej historickej linky, ktorá ma absolútne nadchla a jediné čo by som jej vytkla bola krátkosť oproti súčasnému príbehu. Začína narodením nemanželského dieťaťa v rodine Halleholmovcov, ktorým bola Amélia - babka Lovisy a pokračuje opisom jej ťažkosťami skúšaného života, až po nájdenie lásky a nakoniec popisuje aj spor, ktorý na dlhé roky rozdelil obe rodiny.

,, Nikto nikdy nie je pristarý na návrat domov. ''

Nakoniec sa Lovisa rozhodne pekáreň zrekonštruovať a znovu spustiť predaj najvychýrenejších škorcových slimákov. Prípravy sa čoraz viac komplikujú aj vďaka Reubenovi Halleholmovi, s ktorým sa navzájom neznášajú a živia v sebe dávnu zášť, ešte od svojich starých rodičov. Reuben sa snaží Lovisu donútiť budovu predať, ale ona sa nevzdáva a je odhodlaná obnoviť odkaz svojich milovaných starých rodičov. Každá dobrá kniha si zaslúži poriadnu negatívnu postavu a táto ju mala. Reuben je prototyp chamtivého, podlého a namysleného muža, ktorý mi neskutočne liezol na nervy. Našťastie, v ich rodine zostalo aj kúsok dobra v podobe jeho brata Axela, ktorý v príbehu dosť zamieša karty a my môžeme len dúfať, že nenávisť nad láskou nezvíťazí.

,, No loajalita v maloobchode je ako vernosť ochrane životného prostredia: ľudia sa nadchnú pre tú myšlienku, kým ich vernosť nepreverí nejaká lacnejšia alternatíva alebo osobné nepohodlie. Držme si palce, aby som sa mýlila. ''

Potešilo by ma, keby kniha mala viac strán, aby sa mohla viac rozobrať minulosť a zaujímavý život Amelie a ostatných členov rodiny. Tiež by som nepohrdla trochu silnejšou romantickou linkou, ktorá sa síce tiahla celým dejom, ale naozaj veľmi jemne. Inak mi v knihe nič nechýbalo a jej čítanie som si veľmi užila. Upozorňujem, že budete mať neskutočnú chuť ochutnať všetky dobroty z Lovisinej pekárne a ani ja som neodolala a upiekla škoricových slimákov. Skvelou správou je, že vydavateľstvo Grada má pre nás pripravené pokračovanie, ktoré vyjde 6. decembra pod názvom Zimné kúzlo s vôňou škorice. Myslím, že v druhej knihe nám autorka dopraje silnejšiu romantickú linku a vysvetlenie niektorých nezodpovedaných otázok z prvej časti. A určite nebude chýbať nezameniteľná atmosféra švédskych Vianoc a vôňa škoricových slimákov. :)

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Grada. Knihu si môžete zakúpiť tu >>>>