Recenzia: Toto mali čítať naši rodičia - Philippa Perry

Toto mali čítať naši rodičia (a naše deti sa potešia, ak si to prečítame my). Žiadna kniha, ktorú som kedy čítala nemala taký výstižný názov ako táto. Kiežby ju čítali aj naši rodičia, možno by sme sa vyhli mnohým zraneniam a sklamaniam na oboch stranách. Nečítala som veľa kníh o výchove a keďže nemám deti, nepovažovala som to za potrebné, ale táto kniha... Táto kniha je pre každého, či ste dieťa, rodič alebo budúci rodič. Je krásnou ukážkou toho, ako komunikovať v rôznych vzťahoch, nie len v tom rodič - dieťa a priala by som si, aby sa dostala do každej rodiny. Hneď by sa nám všetkým žilo o trochu lepšie.

Na každom slove bolo vidno, že autorka vie o čom hovorí. Je totiž psychoterapeutka, ktorá sa roky zameriava na duševné zdravie človeka a okrem tejto knihy jej vyšli ďalšie dve, napísala množstvo odborných článkov a spolupracuje aj na dokumentárnych filmoch z oblasti psychoterapie. Kniha Toto mali čítať naši rodičia sa stala bestsellerom a jej inovatívny prístup k vzťahu rodič - dieťa zaujal ľudí naprieč celým svetom.

,, Rodičovstvo a tehotenstvo nie sú projekty. Ide o to, priviesť na svet človeka, s ktorým sa chceme celý život ľúbiť. ''

Vďaka vydavateľstvám Tatran a Publixing som mala možnosť vypočuť si túto knihu ako audioknihu. Veľmi príjemným hlasom ju načítala Michaela Kapráliková a ja som mala pri počúvaní pocit, že sedím na psychoterapeutickom sedení s veľmi múdrou ženou. Pravidlené počúvanie knihy ma denne nútilo zamýšľať sa nad vzťahom s rodičmi, ako ma ich spôsoby výchovy ovplyvnili a zmenili, ale aj nad tým, kým chcem byť ako človek a v budúcnosti ako rodič. Možno Vás jej počúvanie rozosmutní, pripomenie rôzne skúsenosti a ukáže veci, na ktoré sa nespomína ľahko a ktoré sa aj ťažko priznávajú. Na druhej strane však dokáže na základe teoretických poznatkov, osobných skúseností a príkladov z praxe ukázať ten správny smer. To, prečo sme tým kým sme, kým chceme byť (ako rodič aj ako človek) a ako to dosiahnuť.

,, Je povzbudivé, že naše puto vieme vylepšiť a upevniť tak, že budeme dostatočne úprimní a nájdeme odvahu napraviť všetky narušenia.''

Kniha sa skladá zo šiestich častí, v ktorých sa autorka venuje tomu, ako sme boli vychovaní, čo sme sa naučili od rodičov, prostrediu a pocitom dieťaťa. Rozpráva tiež o tom, ako položiť pevné základy a podmienky pre dobré duševné zdravie. Zaoberá sa vzťahmi s rodičmi, s partnermi ale hlavne s deťmi od momentu keď dieťa plánujeme, až do jeho dospelosti. Poukazuje na to, že nikdy nie je neskoro na nápravu vzťahov, ale najdôležitejšie je začať od seba. Výchova je aj o sebarozvoji, o uvedomení si rôznych vzorcov správania a o pochopení. Vďaka radám a cvičeniam, ktoré kniha obsahuje, sa Vám to, čo hovorí, dostane oveľa ľahšie pod kožu. V konečnom dôsledku je to celé o nás, o tom ako sa budeme správať my.

,, Platí staré klišé: deti nerobia to, čo im hovoríme, ale to, čo robíme. ''

Za audioknihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvám Tatran a Publixing. Audioknihu si môžete zakúpiť tu >>>