Recenzia: Dievča A - Abigail Dean

Dievča A je čerstvou novinkou začínajúcej autorky Abigail Dean. Miestami je v knihe trochu cítiť, že ide o prvotinu. Niektorých čitateľov môže príbeh sklamať, ak sa budú sústrediť na to, že je na obálke knihy napísané, že ide o top krimi. Ja by som tento príbeh krimi nenazvala. Skôr ide o rodinnú psychologickú drámu, ak vôbec taký žáner existuje. Ak to nazveme takto, tak z príbehu nebudete sklamaní a bude sa vám určite páčiť viac.

Lex Graceieová a jej súrodenci prežili ''vďaka'' svojim rodičom desivé detstvo. Ich otec bol od začiatku náboženským fanatikom a čím ďalej tým viac zavádzal do ich domácnosti kruté praktiky. Svoje deti týrali, držali o hlade, v tme, chlade a zväzovali ich. Po úspešnom vyslobodení sa Lex až do dospelosti vyhýbala spomienkam a všetkému, čo ju s týmto miestom spájalo. Keď jej oznámia, že zomrela ich matka, vracia sa späť, aby prevzala dedičstvo v podobe domu hrôzy a spolu so súrodencami rozhodla o jeho osude. Týmto návratom sa však otvárajú staré rany a ukazujú, že nie každý sa s traumatickou minulosťou vyrovnal.

Kapitoly sa postupne venujú každému dieťaťu z rodiny cez spomienky hlavnej rozprávačky Lex (Dievča A). Prelínajú sa so súčasnosťou, v ktorej stretávame deti, teraz už ako dospelých, a sledujeme ako sa každý svojim spôsobom, viac, či menej, vyrovnal s minulosťou. Dej je budovaný naozaj pomaličky, čo môže niekoho nudiť, ak čaká veľké dávky napätia, ale mne sa tá postupná gradácia páčila. Celý čas nám v malých dávkach poodhaľuje detaily zo života rodiny, ktoré sú čím ďalej tým horšie a desivejšie.

Ja som knihu počúvala ako audioknihu a jej spracovanie sa mi veľmi páčilo. Hlas Zuzany Kyzekovej sa k hlavnej hrdinke úplne hodil. Trošku metúce bolo pre mňa preskakovanie minulosti a súčasnosti, čo je v knihe určite oddelené nejakým znakom. V tomto prípade nebolo oddelenie žiadne a možno by nevadila nejaká jemná zvučka alebo niečo podobné, aby sme si pri počúvaní uvedomili, že sme prešli na iný čas.

Pri čítaní som mala z príbehu pocit, ako z knihy Rodina v podkroví. Tiež išlo o istý druh fanatizmu a zanedbávanie detí. Takže ak sa vám páčila Rodina v podkroví, potom určite siahnite aj po tejto. Je surová, reálna, desivá a krutá a pri pomyslení, že niektoré deti na svete toto naozaj zažili vám budú naskakovať zimomriavky. Ale aj o takýchto veciach treba čítať, ideálne si to vypočuť ako audioknihu, tá vám dodá k príbehu ešte čosi navyše.

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Publixing.