Recenzia: Teória smútku Milevy Einsteinovej - Slavenka Drakulić

Táto útla kniha v 200 stranách skrýva veľké množstvo smútku a samoty, ale aj napriek tomu stojí za prečítanie. Autorka píše o živote Milevy Maričovej, prvej manželky Alberta Einsteina. Opiera sa o autentické dokumentárne materiály, no veľká časť príbehu je fikcia, aj keď veľmi realistická a je pravdepodobné, že sa to naozaj tak stalo.

Mileva bola ako mladá žena nesmierne nadaná. Ako jedna z prvých žien študovala teoretickú fyziku, ale napriek ambíciam nedosiahla také úspechy ako jej manžel. Podľa niektorých dôkazov bola Mileva spoluautorkou Einsteinových prevratných prác na poli fyziky. Jeho hviezda stúpala a tú jej postupne Albert udupal. Napriek tomu, že sa mu snažila byť oporou, Albert podal žiadosť o rozvod.

"Opustila Lieserl kvôli Albertovi. Zanedbala jedného syna kvôli druhému a Alberta kvôli deťom. A nakoniec zanedbala aj seba."

V knihe sa Mileva zamýšľa nad svojim životom a udalosťami, ktoré viedli k jej momentálnej ťažkej situácii. Ťažké depresie spustila smrť ich prvého dieťaťa, o ktorom nemohla ani hovoriť. Zlá finančná situácia, psychicky chorá sestra aj syn, to všetko jej depresie len umocnilo. Napriek všetkému sa stále snažila nevzdať to a ísť v živote ďalej, až do poslednej strany.

,,Je papier dostatočne odolný materiál, aby som sa mu zdôverila s tým, čo som prežila? Na svete nie je taký papier, ktorý by uniesol moju bolesť, Albert.''

V knihe nenájdeme veľa priamej reči, možno preto sa mi čítala trochu ťažšie, ale to nech vás neodradí. Veľmi oceňujem skutočné úryvky z listovej komunikácie medzi Albertom a Milevou, ktoré dej ešte viac oživili. Táto kniha je ťaživým príbehom o žene, ktorá sa kvôli láske vzdala samej seba a po jeho prečítaní, sa už na Alberta Einsteina nebudete pozerať tak, ako predtým.

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený kocúr. 🙂