Recenzia: Pandora - Susan Stokes Chapman

Poslednou knihou, ktorú som prečítala v roku 2022 bola Pandora. Bohužiaľ, mala som od nej trochu iné očakávania, ktoré sa nenaplnili. Tým, ktorí majú radi históriu a pomalší dej sa príbeh bude určite páčiť. Ja som čakala skôr niečo viac tajomné a mýtické. Na chuť si prídete aj vtedy, ak vás zaujíma starožitníctvo a šperkárstvo. Skvelé je aj to, že z časti je príbeh položený na reálnych základoch, ktoré už autorka dotvoria podľa svojej fantázie. Viac sa o tom dočítate na posledných stranách knihy. Musím ale povedať, že aj keď mi väčšinou dej plynul pomaly, záverečná časť príbehu mala poriadne grády.

Príbeh Pandory sa odohráva v Londýne v roku 1799. Istým spôsobom by malo ísť o retelling na Pandorinu skrinku, ale veľmi nezvyčajným spôsobom. Pandora, v celej knihe nazývaná Dora, dúfa, že z nej raz bude úspešná šperkárka. Osud jej nepraje a všetko jej komplikuje ešte aj odporný strýko. Zostala s ním žiť po tom, čo vo veľmi mladom veku prišla o oboch rodičov, ktorí boli úspešní a široko-ďaleko známi starožitníci. Strýko po nich prebral ich starožitníctvo, ale odvtedy začalo upadať. Jeho techniky predaja boli samé klamstvo, podvody a pašeráctvo.

Jedným z jeho pašovaných pokladov je pitos, zvláštna grécka váza, okolo ktorej sa točí celý príbeh. Malo by ísť o legendárnu Pandorinu skrinku. Odkedy ju privezie domov dejú sa čudné veci a v starožitníctve už viac nebude pokoj. Niekto tvrdí, že je váza prekliata a niekto si myslí, že všetky udalosti sú len zhoda náhod. Tak či onak, dejú sa temné veci. Do toho všetkého sa zapletie aj Edward, mladý chlapec, ktorý túži vstúpiť do Starožitného spolku. Jeho a Pandorin život spojí pitos a cesta za hľadaním pravdy. Bohužiaľ sa Pandora dozvedá aj veľmi kruté skutočnosti, ktoré radšej mohli zostať navždy zahrabané pod povrchom zeme.

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Grada.