Recenzia: Tajomstvo islandských žien - Eliza Reid

Tajomstvo islandských žien je nesmierne dôležitá kniha. Mal by si ju prečítať každý, bez ohľadu na pohlavie alebo názor na rodovú rovnosť. Po jej prečítaní si budete istý, že nie je potrebné sa pýtať, či potrebujeme rodovú rovnosť, ale budete rozmýšľať nad tým, ako ju docieliť.

Eliza Reid napísala túto knihu hlavne preto, aby sa so svetom podelila s tým, aké to je žiť v krajine, pre ktorú je rodová rovnosť hlavným princípom. Ako sama hovorí, tieto texty sú zároveň aj jej ľúbostným listom pre Island, pre krajinu, ktorá ju prijala a v ktorej si prešla rôznymi postaveniami v spoločnosti, od imigrantky, podnikateľky, matky a nakoniec, celkom nečakane, sa z nej stala prvá dáma Islandu. Všetky tieto "funkcie" majú jedno spoločné. Nech bola v akejkoľvek situácii, zo všadiaľ vyžarovala snaha o rovnosť, snaha o posilnenie postavenia žien, o zrušenie diskriminácie a rodovo podmieneného násilia.

Kniha je plná príbehov žien, ktoré žijú na Islande, sú to príbehy rôznorodých skupín žien v rôznom veku, z rôznych miest, postavenia aj povolaní. Všetky rozprávajú svoj príbeh otvorene a úprimne. Autorka ich všetky označuje za Sprakkar. Je to staroislandské slovo, ktoré označuje výnimočnú alebo neobyčajnú ženu. Presne taká je každá jedna z nich a myslím, že aj každá jedna z nás.

Rôzne štúdie, ale aj príbehy žien ukazujú, že čím je spoločnosť rodovo rovnejšia, tým je šťastnejšia, dlhšie žije a všetci občania ekonomicky prosperujú. Island je podľa posledných výskumov a na základe najrôznejších kritérií najlepšou krajinou pre ženy. Je za tým mnoho vecí, ale otvorená ekonomika, fungujúce demokratické inštitúcie, relatívne malé rozdiely medzi bohatými a chudobnými a vzdelaná spoločnosť sú hlavnými piliermi. Snáď tam bude raz smerovať aj naša krajina.

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Grada.